ТРАВЕНЬ-ПІСНЯР - час соковитих трав і дзвінких пташиних пісень. «Коли травень на початку теплий, чекай холодів з другої половини». «Після дощу – веселка, дощу не буде». «Багато хрущів - чекай посуху». Чим раніше розпуститься березовий лист, тим тепліше буде літо. Птахи в'ють гнізда на сонячній стороні - до холодного літа.
1 травня - Іван Новий, Кузьма. Дбайливі господарі сіють в цей день моркву і буряк, говорили: "На Івана Нового сій моркву і буряк". Перед посівом вони виходили вранці до криниць для змочування насіння і кидали в колодязі мідні гроші для удачі. Інші змочували насіння річковою водою протягом трьох ранкових зорь. Всі проробляли це потай, щоб заздрісне око не зашкодило.
2 травня - шанували вселенського святого, преподобного Іоанна Вітхопещерника. Оновлювали полотна, провітрювали одяг. У цей день селяни відправляють молебень про захист від усіх напастей. Повсюдне вірування в Івана Воїна було настільки сильним, що простолюдини вдавалися до нього, щоб він розсудив: хто правий, хто винен. Обкрадуть кого, але злодій не відомий - негайно починали служити молебень Іванові Воїнові, і тоді відкривалися кривдники і злодії.
3 травня – Феодора. Предки вірили, що в день пам'яті Феодора небіжчики тужать по Землі, і тому, співчуваючи їх скорботам, ходили на кладовища, оплакуючи рідних. Вважалося, що з весняним воскресінням природи, пожвавлювалися і душі померлих.
4 травня – Прокл. Прокл - прокляття нечистої сили. Цього дня було у звичаї проклинати нечисту силу. Прокльони вигукували зазвичай старі люди за околицею, стаючи обличчям до заходу. Зла нечисть відступала, а люди захищалися від неї на всю весну й ціле літо. Особливо оберігали від неї худобу. Рано зацвіла черемха - буде тепле літо. Чим раніше вона починає цвісти, тим жаркіше буде літо.
5 травня - день апостола Луки, одного з авторів життєписів Ісуса Христа - Євангелія, називали в народі запросто Лука. У цей день радили висаджувати на грядки цибулю, примовляючи: "Лук допомагає від семи недуг", "Хто їсть лук, того Бог позбавить від вічних мук". Напередодні Юр'єва дня святкується "Ляля". Дівчата збираються на чистому лузі о третій годині пополудні водити хороводи.
6 травня - Єгорій весняний, теплий. День великомученика Георгія Побідоносця. Святого грецької церкви, як і багатьох інших, російський народ зробив своїм, приписавши йому інші діяння, що вкоренилися в давньослов’янські язичницькі вірування, пов'язані з культом плодоносних сил природи. Ім'я святого змінювалося: перетворилося в письмових актах спочатку в Гюргія, потім у Юргія, Юрья, а мовою простолюду - в Єгорія, який шанувався як повелитель лісових звірів і робочої худоби. З Єгорія-весняного починали сівбу зернових і посадку картоплі. «Єгорій весну з-під спуда починає, зелену траву виганяє». Починався випас худоби. «Ясний ранок на Єгорія - ранній посів, ясний вечір - пізня сівба».
7 травня - Євсеєв день. Євсевій - один із мучеників, шанованих в цей день, хоча вселенськими святими вважалися мученики Сава Стратилат і з ним 70 воїнів. «Прийшов Євсей - овес сій". «Овес не князь, любить бруд».
8 травня - день апостола і єпископа Марка, автора другого канонічного Євангелія, учня апостола Петра. «На Марка небо яскраво, бабам в хаті жарко». Марк-ключник, іноді називали святого, вірячи, що у нього знаходяться ключі від дощу». «Дасть небо дощ, а земля - жито». Поминали і преподобного Сільверста Обнорського, шанували Царгородську ікону Божої Матері.
11 травня - Ясон і Максим - цілителі від лихоманки. Хворих, стражденних весняними лихоманками, за старих часів з цього дня починали відпоювати березовим соком. Марновірні старенькі з ладанками виходили на перехрестя і чекали попутного теплого вітру з півдня, говорили, що теплий вітер на Максима приносить здоров'я. На їхню думку, теплий вітер оселявся в ладанку, яку опісля надягали на хворого - "На Ясона вітер тепляк-здоровань". Починається збір березового соку. Тепла і зоряна ніч - до урожаю, а ясний схід сонця - жарке літо.
13 травня - день апостола Якова Зоряночного. «Ясний схід сонця - вітряне літо». «Зоряна ніч на Якова - до сухого літа і урожаю». Теплий вечір - до врожаю. За старих часів з цього дня припиняли всяке сватання, вважаючи, що наступний травень місяць дуже невигідний для молодят, тому всяка пропозиція про сватання вважалася справою образливою і навіть непристойною.
14 травня - Веремій-запрягальник, так перехрестили день пророка Єремії. «Веремій, посіви розумій». «На Єремія день погожий - прибирання хліба буде гарним».
15 травня - Борис і Гліб - сівачі, так називали день перенесення мощей благовірних князів Бориса і Гліба Російських, у святому хрещенні Романа і Давида. «Борис і Гліб сіють хліб», - говорили про своїх покровителів землероби, приступаючи до масової сівби зернових. Цей день відзначався і як солов'їний день, день зозуль. Спів солов'я означав повний розквіт весни. На Бориса починають співати солов'ї, говорили: "Мала пташка соловейко, а знає травень", "Соловей заспівав - весна на спад пішла, а літо на прибавку", "Соловей заспівав - вода на спад пішла". "Соловей співає всю ніч - буде сонячний день", "Якщо солов'я почуєш раніше зозулі, щасливо проведеш літо".
16 травня - Мавра-зелені щі, молочниця. Підійшла кропива і щавель, з яких варять зелені щі. Корови додають молоко, тому що з поля ситими приходять, а "Господині легко, коли на столі молоко". Примітили: "Солов'ї заспівали перед маврою - весна зацвіте дружно". "Коли на Мавру цвіте черемшина - завжди холодає", вважали, що "Цвіт черемшини холод приносить". 18 травня - Ірина-розсадниця. Розсаджують розсаду капусти по грядках, примовляючи: "Не будь голінаста, будь пузаста; Не будь порожня, будь туга, яка б не була красна, будь смачна, не будь стара, будь молода, не будь мала, будь велика!" За традицією саджанням овочів займалися виключно жінки, "якщо посадить овочі мужик, то вони зацвітуть, але не дадуть плоду". Висаджують розсаду капусти, а пізно ввечері розповідають легенду. У царя-язичника граду Мегідійського народилася красуня дочка Пеленопія. Цар наказав побудувати розкішний «стовп», куди поселив дочку, повністю ізолювавши її від світу до повноліття, коли можна буде видати її заміж. Чудове знамення, витлумачене вчителем дівчини Апеліаном, спонукає її прийняти хрещення. Ангел повідомляє Пеленопіі її хресне ім'я - Ірина. Коли батько намірився видати дочку заміж, вона заявляє про свою прихильність до християнства. Розгніваний Лікіно наказує роздавити дочку колісницею. Проте кінь виривається з упряжки, відгризає цареві руку, і той помирає. Кінь, заговоривши людською мовою, славить Ірину. Вона воскрешає батька. Вражений своїм воскресінням, Лікіно хреститься і відрікається від царства. На країну нападає цар Седекія. Язичники, полонивши Ірину, кидають її у рів зі зміями, але, бачачи, що змії не жалять Ірину, починають жорстоко катувати її. Однак пила, якою пиляють тіло Ірини, ламається, вода тече повз колесо, до якого прив'язують дівчину. Розгнівані городяни виганяють язичників, а царя Седекія закидають камінням. Савах, що прийшов помститися за батька, не дослухається проповіді Ірини відмовитися від язичництва. Всі його десять тисяч воїнів гинуть від руки ангела, який своїм мечем розсікає і непокірного Саваха. Ірина, тим часом, творить дива: зцілює хворих, воскрешає померлих. Вогонь нових ворогів-язичників не торкається тіла святої, а розпечений мідний посуд у вигляді бика, в якому мають погубити мученицю, обертається в живого бика. Ірину кладуть до гробу і заривають у полі. Однак через чотири дні вона виявляється порожньою - Бог «переклав» Ірину в рай.
19 травня - день праведного Іова багатостраждального, Іова-горошник, огірочник, росяник. Час для посадки гороху і огірків. Вважали, що велика роса до урожаю. "Ясний схід - Йов роси розпустив". Пора огірки садити, за спостереженнями поселян: "Велика роса, ясний день - до урожаю огірків", "Ясний день - велика кількість в цей рік огірків", "Велика роса вранці - до гарної погоди, немає роси - до дощу". У цей день сіють горох, боби, треба сіяти їх по сирій землі, на заході сонця, при убуваючому місяці, для того, щоб горобці, великі ласуни до нього, посіву не бачили. І ще: "Ріпу і горох не до краю доріг", "Якби на горох не мороз, він би через тин (паркан) переріс", "Горох, при північному вітрі посіяний, виходить завжди жорсткий і не розварюється; при західному (вітрі) і південно-західному сіяний буває мілкий, на ньому швидко з'являються черв'яки, і він сильно заростає бур'янистими травами».
20 травня. Народ примітив: Місяць ріжками вниз - до тепла, місяць червоний - до дощу. Якщо під час заходу сонця сонячний диск більше звичайного і червоний, на наступний день слід очікувати вітряної погоди без дощу (опадів).
21 травня - день Івана Богослова, автора четвертого Євангелія, трьох послань і «Одкровення», яке завершує Біблію, зване також «Апокаліпсисом». За словами Іоанна, через сім днів молитви він був «вознесений світлою хмарою на небо, побачив там величезні книги і став задавати Ісусу Христу питання про те, що в них написано. Тоді відповів Господь, що книги розповідають про останні часи, про прихід антихриста і його царство, про Єноха і Ілію, про воскресіння всіх людей тридцятирічними, про те, що ангели, візьмуть тоді з Землі все святе, решту спалять, продують землю, вирівняють, вибілять і підготують до приходу Судії. Коли ж той зійде на Землю, будуть принесені книги з сімома печатками і по мірі відкривання печаток впадуть зірки, сховаються сонце і місяць, відлетить повітря, висохне море, відкриється пекло і після цього відбудеться суд. Потім виникне рай, і праведники будуть жити на Землі разом з ангелами».
22 травня - Микола весняний, теплий. День перенесення мощей святого і чудотворного Миколая з Мір Лікійських у Бар. Микола Чудотворець, Микола Угодник - один з найбільш шанованих на Русі православних святих, вшановується самим старшим і близьким до Бога святим угодником. Він був єпископом міста Міри в Лікії на південно-заході Малої Азії.Микола Чудотворець вважався покровителем торгівлі та землеробства, захисником бідних і незаможних, помічником простого люду в прикрощах і бідах. І від його прихильності залежало життя бідняків, які вимолювали у святого собі благополуччя. Моряки під час бурь на водах виносять чудотворний образ святого Миколая на палубу і благають його про порятунок. Від Миколи залишилося дванадцять холодних ранків, коли не навесні, то до середини вересня. З Ніколи весняного садять картоплю. Казали: "Велика милість Божа, коли в Ніколін день дощик поллє", "В Ніколу як дощ - буде хліб і жито". Вважали, що "Іній на Миколу - до урожаю", "Два Миколи: теплий і холодний, два Єгори: холодний і голодний", "Нікола-осінній коня на двір зажене, Нікола-весняний - відгодовує", "Не хвалися на Юріїв день посівом, хвались на Ніколін день травою, теплом, дощем". "До Миколи кріпись, хоч розіпнись: з Миколи - живи не тужи". «До Миколи-весняного прилітає зозуля. Якщо вона закує на голий ліс - до неврожаю». Примітили: "Якщо на Ніколу заквакали жаба - гарний овес уродиться".
Шанували в цей день і російського святого преподобного Ніла Сорського.
23 травня – Симон Зилот. Збір трав, пошук скарбів. У цей день ходять по лісах і полянах, збирають різні трави, яким приписували особливу цілющу силу, копали коріння на зілля. А також у день Симона Зилота шукають скарби, думаючи, що між Зилотом і золотом є який-небудь зв'язок.
24 травня - день священномученика Мокія в народі називали Мокій-мокрий. "У день Мокія мокро, все літо дощі і вогкість, і навпаки", "Якщо небо продірявилося, то все літо буде дощик литися", "Туман на Мокія - до мокрого, брудного літа", "Якщо схід сонця багряний, то очікують літа грізного і пожежного".
Відзначали і равноапостольних Мефодія та Кирила, вчителів словенських.
25 травня - день святих Єпітафія, єпископа Кіпрського і Германа, патріарха Константинопольського. «Якщо на Єпіфана ранок в червоному каптані, то літо буде сухе, пожежне». 26 травня - Ликеря-комарниця.З'являються комарі разом з теплим вітром, за переказами комарі восени відлітають з вітрами в теплі моря і весною знову приносяться на Русь. Починається збір лікарських трав.
27 травня - день мученика Ісидора і блаженного Ісидора, Христа ради юродивого, Ростовського чудотворця, називали в народі Сидор-огірочник. «На Сидора сіверський вітер (Північний вітер) - все літо таке». На Сидора можна садити огірки за умови, "Якщо весь день буде ясний, то буде гарний врожай огірків; а якщо ранок холодний і похмурий, а проясниться до вечора, то посіяні в цей день огірки будуть нехороші, а в пізніх буде врожай". На Сидора - перший посів льону: "Як зозуля закує, так і сіяти льон". На Сидора прилітають стрижі й ластівки, приносять тепло: "Ранні ластівки - до щасливого року". 28 травня - Пахом-бокогрій. День преподобного Пахомія Великого, благовірного царевича Дмитра Углічського і Московського, убитого опівдні 15 травня 1591 р. при загадкових обставинах. «На. Пахома тепло - все літо тепле».
29 травня - Федір-Житник. Посів ячменю в день преподобного Феодора Освяченого. 30 травня - день преподобної Євфросинії, в миру Євдокії, великої княгині Московської. 31 травня - Федот-Овсянніков. Вважали, що "Прийде Федот - останній дуб листи розгорне", "Коли на святого Федота на дубу верхівка з опушкою, будеш міряти овес діжкою", тому що "Якщо дубовий лист розвернувся, то земля взялася за свій рід".
Календар іменин.Дослідження показують, що вплив імені на характер і долю людини має багато граней і складне і, на жаль, при цьому зовсім недостатньо вивчено. Тому рекомендується при виборі імен для ваших дітей користуватися старою системою святців. У святцях було зазначено, на який день кожного місяця припадає вшанування того чи іншого святого. Якщо йти за ними, то, можливо, ви забезпечите своїй дитині участь з вище.