22 вересня - День без автомобіля
Щороку 22 вересня в багатьох країнах світу проводиться Всесвітній День без автомобіля, девіз якого - «Місто як простір для людей, простір для життя».
За статистикою, кожну хвилину з конвеєра сходить одна нова машина. Кожен день автомобілі збивають на смерть більше трьох тисяч чоловік. Крім того, на думку екологів, автотранспорт - головний забруднювач повітря, особливо у великих містах. Більше 90% забруднення атмосфери припадає на частку автотранспорту. Двигуни внутрішнього згоряння виробляють CO2 - парниковий газ, який повільно вбиває звичний нам клімат. При всьому при цьому темпи виробництва продовжують рости: автомобіль знаходиться на третьому місці серед найбільш рекламованих товарів після алкоголю і тютюну.
Приблизно з 70-х років XX століття влада окремих міст стала вести пошук альтернативних методів вирішення проблеми - розвитку громадського транспорту і стратегій «пересаджування автомобілістів у трамваї». Ця символічна акція - спосіб змінити уявлення людей про те, що автомобіль - єдиний доступний транспортний засіб, і нагадати про його альтернативи.
Вперше акція «День без автомобіля» пройшла у Франції у 1998 році. Тоді у заході брали участь всього близько двох десятків міст. Зате вже до 2001 року до акції офіційно долучилися понад тисячі міст у 35-ти країнах світу, зокрема, в Японії, Бразилії та Канаді.
На батьківщині акції, у Франції, 22 вересня традиційно перекриваються дороги для автомобільного транспорту у центральній частині Парижа. На вулицях можна побачити лише таксі і електромобілі. Для тих, хто боїться спізнитися на роботу, пропонуються велосипеди, які можна отримати безкоштовно під заставу посвідчення особи.
У ряді міст, причому як в найбільш екологічно розвинутих містах Півночі (Амстердамі, Копенгагені, Стокгольмі, Осло, Гельсінкі, Торонто та інших), так і в нових «зелених столицях» Півдня: Боготі (Колумбія), Куритибі (Бразилія), проводяться заходи щодо обмеження використання індивідуальних автомобілів для повсякденної їзди по місту поряд з розвитком зручного та комфортного громадського транспорту, пішохідних зон, велосипедної інфраструктури.
Для порівняння в Копенгагені середня частка велосипедних поїздок серед загального числа поїздок перевищила 45%, а в Санкт-Петербурзі, що має схожий плоский ландшафт, ідеальний для велосипеда, частка таких поїздок незначна, та й їздити по міських вулицях небезпечно для життя. У Москві, де кількість велосипедів дорівнює кількості автомобілів (більше 3 мільйонів), на сьогоднішній день відсутнє міське планування щодо участі велосипеда в дорожньому русі.
Багато мегаполісів світу навіть проводять своєрідні демонстрації. Наприклад, щороку 25 вересня в великих містах світу проходять велодемонстраціі. Перша така велодемонстрація була організована в 1992 році велосипедистами Сан-Франциско. Тоді в ній брало участь лише 48 осіб. Але кількість демонстрантів та місць проведення пробігів швидко зростало. Зараз кількість міст-учасників уже досягло 230, і в деяких, наприклад, в Будапешті, кількість демонстрантів доходить до 30 тисяч осіб. Відповідні заходи проводяться і в Києві. Але в Україні велодемонстрації ще не набули достатньої популярності. Найбільша кількість учасників на демонстраціях у Лондоні, Сіднеї, Мельбурні, Сан-Франциско, Будапешті. Гасло всіх демонстрацій єдине: «Ми не заважаємо руху; ми самі - рух».
У той час коли одні країни працюють над скороченням автомобільного потоку, інші, такі, наприклад, як Японія, прагнуть скоротити шкоду, яку завдає автомобіль навколишньому середовищу. До 2030 року всі автомобілі в Країні висхідного сонця повинні будуть працювати на суміші етанолу і стандартного бензину. Спалювання цієї суміші приносить навколишньому середовищу меншої шкоди, ніж використання моторного палива, яке застосовується сьогодні. Етанолові суміші вже використовуються в Бразилії, а в 2006 році американські автовиробники оголосили про плани подвоїти до 2010 року виробництво автомобілів на основі так званої технології "універсального двигуна", здатного працювати на різних видах палива.
Нові технології та заходи влади можуть частково виправити ситуацію, але організатори акції «Всесвітній День без автомобілів» вважають, що кожен водій повинен вносити свій внесок у загальну справу. Приміром, елементарне регулювання двигуна машини може скоротити шкідливі викиди на 10%. Для тих, хто не може відмовитися від автомобіля, екологи склали звід «правил еководіння». Екологічним і економічним є метод рухатися в одному ряду (в іншому випадку - зростає витрата палива) і, зрозуміло, повільніше: пересуваючись зі швидкістю 70-80 км/год. і втрачаючи всього 11 хвилин на 100 км, зате заощаджуючи 15-20% палива. Водіям також рекомендується:
- глушити мотор на зупинках;
- продумати, як можна уникнути тривалого прогріву двигуна в холодну пору року;
- поважати права пішоходів, гальмувати перед «зеброю» і знаками пішохідного переходу, не ігнорувати і не притискати до бордюру велосипедистів;
- влаштовувати «розвантажувальні дні» без автомобіля, заздалегідь спланувавши, як добиратися до роботи іншим способом.
Всі акції, що проводяться в День без автомобіля, покликані нагадати про негативний вплив автомобілів на навколишнє середовище і як би підштовхнути людей до ідеї про необхідність користуватися альтернативними автомобілю засобами пересування. У свою чергу, жителі міст отримують прямий виграш: можливість подихати чистим повітрям і погуляти в безпеці по вулицях.
Шановні автомобілісти!
Підтримайте 22 вересня акцію
"Всесвітній День без автомобіля"!
Поважайте права пішоходів та велосипедистів!
Не забувайте, що кожен автомобіліст - це потенціальний пішохід!
За матеріалами мережі Інтернет
|